keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Naapuri soitti

Kuten olen aiemmin kertonut, remontoimme taloa ja pihaa on jouduttu kaivamaan, koska salaojat piti laittaa, niitä ei ollut ja kunnallistekniikkaan piti liittyä, joten pihaa on kaivettu pari kesää. Pari vuotta sitten. Viime kesänä ei kaivettu, pihaa ei tehty viime kesänä ollenkaan. Tänä kesänä on mölyävää pikkukaivuria käytetty laitteen laskurin mukaan puollitoista tuntia, yhteensä.

Mies alkoi kaivamaan lauantaina, klo 11.
Puhein soi. Naapuri soittaa. Tämä on se toinen naapuri, sanotaan vaikka Leelia.
Naapuri: Ilkeyttään se rupes kaivamaan tota aamulla. Mä olin just aamukahvilla, kun se möly alkoi. MÄ en enää kestä.
Minä: Meillä on remontti kesken...

Naapuri: vittu, te ootte tehneet sitä kuusi vuotta! Miksei se tehnyt sitä silloin, kun oli päivät kotona?
Minä: Mä ymmärrän kyllä, mä asun sen remontin keskellä. Mutta jotta me vihdoin saadaan se loppuun, tulee meidän tehdä sitä. Ja siitä tulee meteliä. Mä pahoittelen sitä, mutta se ei kestä ikuisesti. Sopiiko, että kysymme etukäteen teiltä, että se ja se päivä tekisimme remonttia, sopiiko?

Naapuri: Mä olen hyvin skeptinen sen suhteen, että se sun miehes pitää sopimusta. Mitä mä sitten saan tehdä, jos se ei pidä sopimusta?
Minä:Mun mielestä on turhaa lähteä miettimään, mitä saat sitten tehdä, koska mulla lähtökohtana on se, että me pidämme sopimuksestamme kiinni. Ja jos tulee vielä lisätöitä, me kysymme teiltä etukäteen sopivaa hetkeä tehdä.

Naapuri: Mulla meni niin vituiksi koko viikonloppu, että ei ole pitkään aikaan mennyt.
Minä: Ei tässä kukaan halua riidellä, ei me haluta, että kenenkään viikonloppu menee pilalle.

Naapuri: Haluuhan se riidellä. Ihan kiusallaan se sitä teki! Miksei se tehnyt silloin loppuun sitä, kun mä lähdin? Miksi sen piti vielä jatkaa lauantaina sitä? Ja mun kesälomalla ette tee mitään siellä.
Minä: Me keskitymme nyt sisätöihin, ja nämä ulkohommat on siirretty ensi vuodelle, tai jopa seuraavalle.

Naapuri: MÄ en halua, että tämä kesä on samanlainen kuin viime kesä, kun se laite pyöri siellä koko kesän. (whaaaaat?)
Minä: Kuten jo sanoin, tänä kesänä keskitymme enemmän sisätöihin. Ulkokuori on ensi vuoden hommia. Silloin tulee meteliä.

Naapuri: MÄ soitan poliisit, jos sopimusta ei pidetä. Se on työmaakone.
Minä: Sä teet, kuten itse näet parhaaksi, mutta me yritämme yhdessä löytää ratkaisua, ettei tarvitse kenenkään olemista pilata eikä riidellä kenenkään kanssa.

Naapuri: Meillä on oikeus olla meidän pihalla.
Minä: Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta luullakseni meilläkin on sama oikeus. Meillä on myös oikeus tehdä meidän kotia, kuten teilläkin.

Naapuri: Mä soitan poliisit.
Minä: mielestäni se on turhaa, mutta jos näet sen välttmättömäksi, en voi sinua estää.

Naapuri: Vittu
Minä: sovitaan sitten niin.

Jälkikäteen ajateltuna vähän harmittaa se, että viikonloppuna tuli kaivettua. Onhan se häiritsevää. Mutta kaivausta ei tarvittu jatkaa kuin se tunti, vähän vajaa. Onhan se ikävää. Kaivuri on viety pois, pihaa pitäisi vielä kaivaa, mutta emme kaiva tänä vuonna, naapurisovun (olemattoman) vuoksi. yrimme kuitenkin olemaan sopuisia ja ratkaisunlöytäviä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti